(Op)nieuw

28 december 2016 - Polsbroek, Nederland

We staan op de drempel van het nieuwe jaar. Een nieuwe start vol goede voornemens, verlangens en dromen. Al het oude laten we achter ons. Of toch niet? Sommige ervaringen zijn te bijzonder om vergeten te worden en maken wie wij zijn. Mooie en goede herinneringen roepen om een herhaling. Een opnieuw. En zo mag ik ook weer voorbereidingen treffen voor een ervaring-om-nooit-meer-te-vergeten. Dit jaar hoop ik opnieuw voor een periode van acht weken mee te werken met Mercy Ships.

De laatste weken schieten de herinneringen van twee jaar geleden steeds vaker door mijn hoofd. Foto’s van toen gaan weer meer spreken. Ik heb er zin in! Het zo fijn dat ik opnieuw een plekje heb gekregen op het grote, varende ziekenhuis in Afrika. Over een paar dagen is het zover. Dan hoor ik bij het internationale dorp wat samenwerkt om mensen te helpen die zelf geen toegang hebben tot medische zorg. Om zo hoop te bieden op een betere toekomst. Een opnieuw leven. Altijd in de wetenschap dat het niet door onze handen, door onze tijd en door ons geld komt maar dat God door ons heen wil werken.

Een nieuw jaar. De drempel van een nieuwe tijd. Mijn verlangens en dromen krijgen misschien handen en voeten, maar voor velen in Afrika is die nieuwe tijd helemaal niet zo rooskleurig. Plekken waar verdriet, terrorisme, kanker en eenzaamheid heersen. Wat we overigens ook in onze eigen omgeving tegen kunnen komen. Daarom hoop en bid ik dat we met elkaar klaar staan om onze naaste te helpen. Elkaars wereld mooier en dragelijker te maken. Dat we met elkaar een opnieuw kunnen maken. En dan maakt het niet uit of dat Benin of Nederland is. Of waar dan ook.

‘We can’t change the whole world, but we can change the world of one person.’ - Mercy Ships

Groetjes, Tineke

1. Janny V.:
    5 januari 2017
    Hoi Tineke,
    Wat leuk dat je weer naar Mercyships gaat! ( ik heb de oliebollen voor dit mooie doel al op....!). Ik zie uit naar je verhalen, en vind het leuk dat we dit weer kunnen volgen! Veel succes, sterkte, bescherming, zegen en vreugde komende maanden! Groet, janny
  2. Saskia Bogaard:
    6 januari 2017
    Hoi Tineke, wij wensen jou een bijzondere tijd toe op het schip, en zijn benieuwd naar jou reisverslag.
    Groetjes, Pieter, Saskia, Esmee en Mike
  3. Ellen de Leede:
    11 januari 2017
    Hoi Tineke, wat mooi dat je dit werk weer kan en mag gaan doen. We volgen je verhalen met belangstelling. God's zegen toegewenst! Groetjes, familie B de Leede